@BitcoinHaber: Bitcoin Adresi

28 Şubat 2015 Cumartesi

Bitcoin Adresi

Tane Tane Bitcoin >> 2 - Bir Bitcoin Adresim Var

- Peki cüzdan yükledikten sonra ne oluyor? Bir bitcoin adresimiz mi oluyor?

- Evet. Sadece 1 değil birden fazla adresin oluyor. Ona sonra gelelim. Bitcoin cüzdanı uygulaması senin için sana özel bir adres üretiyor. Bu adresi bitcoin isteyeceğin kişiye gönderiyorsun o da bitcoinleri bu adrese transfer ediyor.

- Yani sadece cüzdan mı açabiliyor adresteki bitcoinleri?

- Cüzdan sana özel bir adres üretirken aynı zamanda o adrese bağlı olan anahtarı da üretiyor. Bu arada okulda açık anahtarlı şifreleme ile ilgili bir ders aldın mı?

- Yok abi görmedik. 4. sınıfta gösterirler belki.

- O zaman basitçe şöyle anlatayım. Açık anahtarla şifrelenmiş bir mesajı sadece ona bağlı olan gizli anahtarla açabilirsin. İki anahtar bir matematik formülünü kullanarak her zaman birlikte üretilirler. Bir anahtardan diğerini hesap etmek imkansızdır. İşte bitcoin güvenliği de buna dayanır. Adresin senin açık anahtarındır (aslında açık anahtarın özetidir ama ona girmiyoruz) cüzdanın ise saklı anahtarın. Birden fazla adresin varsa cüzdanı da anahtarlık gibi düşünebilirsin.

- Neden birden fazla adresim olsun? Bir tane yetmez mi?

- Yetmesine yeter. Ama burada para transferlerinin herkes tarafından görünür olması konusunu açalım. Başta demiştik ya, bakiyeler bir excel dosyası gibi tabloda duruyor diye

- Evet, Ömer'in şu kadarı var, vb. Yazıyordu.

- Güzel hatırladın. Fakat bunun biraz basitleştirilmiş bir anlatım olduğunu söyleyeyim. Birazdan anlayacaksın.

- Tamam.

- İlk olarak bu tablo nerede duruyor sorusu akla gelir. Herkesin hesabının yazılı olduğu dosya kimde duruyor? Birisi bu dosyayı ele geçirip değiştiremez mi?

- Evet, kimde duruyor bu dosya?

- Cevap: Herkeste..  Sistemde hesabı bulunan tüm kullanıcılarda dosyanın bir kopyası var.

- Çok büyük değil mi bu dosya? Nasıl herkeste durabilir ki?

- Büyük sayılır. Büyüklük sorununu nasıl aştığımızı daha sonraya bırakıp para transferine geçelim.


Para Transferi


- Geçelim abi. Mesela ben sana 1 bitcoin gönderdim.

- Tamam. 1 BTC (Para birimi olarak bitcoin'in bilinen kısaltması BTC'dir) yi bana gönderdiğini farzedelim. Hesap tablosunda senin hesap numaranın karşısındaki rakam 1 BTC azalmalı, benim hesap numaramın karşısındaki de 1 artmalı, öyle değil mi?

- Evet, bu işlemler de ayrı bir tabloya mı yazılıyor? Yani Ömer (-1) Murat (+1) gibi mi.

- Yaklaştın! Ömer-->Murat (1) gibi bir kayıt listeye giriliyor. Bunun anlamı Ömer Murat'a 1 birim gönderdi.
bitcoin-hesap-hareketleri
Bitcoin Hesap Hareketleri

- Peki ilk tablodaki bakiyelerin güncellenmesi nasıl oluyor?

- İşte burası mantığı anlamak için önemli bir nokta. En başta sana basitleştirerek anlattığım için bir bakiye tablosundan bahsetmiştim. Şimdi o tabloyu unutmanı istiyorum çünkü bir bakiye tablosu aslında yok. Sadece transfer işlemlerinin altalta yazılı olduğu bir liste var.

- O zaman cüzdanda bakiyeni nasıl görüyorsun?

- Cüzdan uygulamasında bütün transferlerin listesi bulunuyor. Bana gelen BTC'lerin toplamı eksi benim gönderdiğim BTC'lerin toplamı eşittir BTC Bakiyem!

- Anladım da neden 1 adres yeterli değil hala anlatmadın.

- Dedik ya bu tablonun bir kopyası herkesin elinde var. Yani hangi adresten hangisine ne kadar gönderildiği belli. Hemen şimdi blockchain.info sitesine bakıp tüm işlemleri tek tek izleyebilirsin.

- Evet ama adresin kime ait olduğu belli değil demiştin.

- Kısmen doğru söyledim aslında. Bana bitcoin gönderebilmen için sana adresimi vermiştim.

- Doğru, adresin artık bende. Ne yapabilirim bu bilgiyle?

- Aynı adresi bana para göndermesi için bir başkasına da verebilirim. O zaman bana ne zaman ne kadar para gelmiş öğrenebilirsin.

- Hakikaten. Gizlilik diye bir şey kalmıyor o halde.

- Bunu engellemek için ben herkese farklı bir adres verebilirim. Cüzdanımda sınırsız sayıda adresim olabilir. Bunların bakiyelerini birleştirmek için uğraşmam gerekmez, cüzdan bu işi benim için yapıyor.

- Peki ilk yüklediğinde bitcoin cüzdanında hiç bakiye görünmüyor değil mi? Nasıl dolduruyorsun? Madencilikle mi dolduruyorsun?


Sonraki Bölüm: 3. Para Transferi


Tane Tane Bitcoin